2013. június 18., kedd

Horvátország 2008 - Biograd na Moru, Nin, Zadar

2008 augusztus végén úgy indultunk nyaralni Horvátországba, hogy nem foglaltunk előre szállást. Az, egy évvel korábbi tapasztalatok szerint, biztosak voltunk, hogy fogunk helyben is szállást találni. A lényeg az volt, hogy legyen homokos part és aránylag közel is legyen, így esett a választás Biogradra, magyar nevén Tengerfehérvár.  Most vittük mindkét gyereket, a kicsi akkor 2 éves volt. Aránylag jól bírták az utazást is, többször is pihenőt tartva nem volt különösebb gond. Azért nem egyszerre tettük meg a közel 1200 km-t, első éjszaka megszálltunk Balatonlellén. Másnap egy reggeli Balaton parti séta után indultunk tovább. Valamikor kora délután érkeztünk Biogradba (Tengerfehérvár)  és fogtunk neki szállást keresni, ami akkor már nem is bizonyult olyan könnyű feladatnak. A gyerekek is kezdtek nyűgösek lenni a nagy melegben, úgy hogy egy-kettőre elfogadtunk egy megfelelőnek tűnő ajánlatot, napi 30 euróért . Az apartman aránylag kicsi volt, egy szoba dupla ággyal, konyha, fürdő. Kaptunk még egy rácsos kiságyat, meg egy matracot pluszba, így aránylag kényelmesen elfértünk. A pozitívum az volt, hogy földszinti lakrész volt, az ajtó előtt egy tágas terasszal és körülvéve egy nagyobbacska zárt udvarral tele virágokkal, babérfával, fügefával és pálmákkal. Viszont a homokos part eléggé távolinak és kicsinek bizonyult, néha pedig túl zsúfolt is.
A városka sem nyerte el túlzottan a tetszésünket, habár magyar történelmi jelentőséggel is bír, itt koronázták meg Könyves Kálmán királyunkat. Az évszázadok során a számos fosztogatás és rombolás miatt a történelmi óváros, gyakorlatilag teljesen megsemmisült. Az 1991-93-as függetlenségi háborúban a szerbek Biogradot is szétlőttek, de mostanra, sikerült ennek nyomait majdnem teljesen eltüntetni.
Ami tetszett, az a sok virág úton-útfélén, meg a kikötő, számos vitorlás hajóval.

Annak ellenére, hogy Biograd nem kecsegtetett látványosságokkal, talán a leggazdagabb nyaralásunk volt, ami a közeli kirándulásokat, "felfedezéseket" illeti. Az egyik kellemes meglepetésünk Nin városka volt Zadartól 15 km-re északra. A nagyon szép óvárosi rész egy kis szigeten találhatű, amit egy kőhídon lehet megközelíteni.

Itt található a világ legkisebb koronázó székesegyháza, a Szent Kereszt templom.

Nini Gergely püspök szobrának másolata, az eredeti Splitben van. A nagy lábúját kell megsimogatni, hogy szerencsét hozzon.

Talán itt kapható (legalább is szerintünk) egész Horvátországban a legfinomabb fagyi:)

Nin és Zadar között valahol félúton az ember szeme megakad egy sík területből kiemelkedő dombocskán, rajta egy picurka templommal, melynek teteje egy erődítményhez hasonlít. Ez a 11-12 században épített Szent Miklós templom, amely hét király koronázási szertartásának is helyet adott. Itt tényleg úgy érzi az ember mintha visszatért volna abba a korban és mindjárt megjelenik egy sereg páncélozott lovas katona, a díszbe öltözött királyukkal az élen:)

A másik kedvenc városunk az Adrián az Zadar.  Habár nem sok időt töltöttünk itt, gyakorlatilag csak egy estét, aztán hazafele jövet még megálltunk, hogy megcsodáljuk fényes nappal is, mégis megfogott a varázsa. A hangulatos óvárosa, patinás épületeivel, fényesre koptatott utcaköveivel, a híres kör alakú Szent Donát templomával, számos terecskével ahol kiülve kávézni, fagyizni lehet, miközben élőzene szól.
Mégis, talán a legnagyobb meglepetés a tengeri orgona volt. A parti sétány végén találhatok ezek a lépcsők, alól lévő üregekbe bever a tengervíz, ami a fenti  résen bizonyos hangokat ad ki. Ennek a hangulatát nem lehet leírni, ezt megtapasztalni kell, ahogy a naplementében számos ember ül a lépcsőkőn és áhítattal hallgatja a "koncertet".

Rögtön a tengeri orgona mellet található a "Nap emlékműve". Ennek fő része egy 22 m átmérőjű napelemekből összerakott kör, ami a napot szimbolizálja, mellette a naprendszerhez hasonlóan találhatok sorban a kisebb körök, amelyek a bolygókat jelképezik. Nappal az elemek magukba szívják a nap energiáját, amit sötétben egy  színes fényjáték formájában bocsátanak ki.