2017. április 2., vasárnap

Egy nap Pisában és Marina di Vecchiano strandon

A pisai "Csodák Mezeje" kötelező látnivaló a Toszkánába utazóknak. Egyszer az életben élmény ide eljönni, de többszöri alkalom nem  igazán érdemes. Mi 2005-ben már jártunk itt, ezért második alkalommal már nem volt meg az a varázs mint ezelőtt 11 évvel. A pisai kirándulásunk előtti nap apuka hazavitte  repülővel Nimródot Bukarestbe edzőtáborba, amiről írtam egy előbbi posztban és másnap jött vissza ide Pisába, ezért is terveztük erre a napra Pisát. Ötön, a baráti család három tagja, Noémi meg én, habár elfértünk volna egy autóban, mégis kettővel mentünk, mert hanem apának este nem lett volna helye. Barátaiknak támadt egy remek ötletük, hogy a mi autónkat hagyjuk a repülőtéren és a  városba menjünk csak eggyel, mentesítve ezáltel engem a pisai zsúfolt közlekedéstől és az ottani parkolástól, mivel amúgy is este ide kell majd visszajönnünk. Betérve a repülőtérhez láttam egy táblát amin írta, hogy egész napos parkolódíj 13 euró. Mégis este mikor fizetni akartunk az automatában, nagy megrökönyödésünkre kijött egy 30 eurós nyugta.  Habár a pisai, egy aránylag kis repülőtér, sajnos nem volt egyértelmű, hogy itt több parkoló is van és ahová én álltam, a várócsarnok bejáratával szembeni részen, ott egészen más árak vannak, mint a tőle alig 50 méterre levőnél. Így a Sienaban és San Gimignanoban megspórolt parkolódíjat megfizettük Pisában. Amúgy egész Toszkánában, főleg az ismertebb helyeken nem olcsó a parkolás, egészen horribilisek az árak Firenzében is (2-3-5 euró/óra, 30 euró/nap). Az olasz autópályadíj pedig egy rejtély. Ugyanarra az útszakaszra, távra, hasonló kategóriájú  autókra, mindig eltérő árat fizettünk, alig egy perc különbséggel mint a barátaink. Menet mi fizettünk pár euróval kevesebbet, jövet ők. Sőt, ugyanazon az útvonalon is eltérőek voltak az árak, mint egy héttel azelőtt.

Na de visszatérve jövetelünk céljára: Pisa híressége a "Csodák mezeje" (Campo dei Miracoli), ezen belül is ami a legtöbb embert vonza ide, az a Ferde Torony.
A Csodák Mezeje egy, nem a belvároshoz közel eső, hanem a város szélen, egy bekerített rész, itt egymás mellett helyezkedik el a dóm, a keresztelőkápolna és a harangtorony, valamint a temető is.

A kerek keresztelőkápolna (Battistero) Olaszország legnagyobb ilyen típusú kápolnája és a tetején lévő Keresztelő Szent János-szoborral együtt a Ferde Toronynál is magasabb. XII-XIV században épült, híres eleme a 1260-ban, Nicola Pisano által készített szószék. A hatszögű építmény 7 darab akantuszos oszlopra támaszkodik, hármat közülük oroszlánok tartanak, a felső kosarat képző domborműveken Jézus életének egyes jelenetei láthatóak. Erről az alkotásról is tanultak a lányok művészettörténet órán, úgyhogy nem volt ismeretlen számukra és hiszem, hogy így, hogy a valóságban is látták, nem csak csak egy információ, adat marad a számukra a többi sok között, hanem egy élmény, amire sok év múlva is emlékeznek majd.

A keresztelőkápolnának kiváló az akusztikája, amit időnként azzal demonstrálnak, hogy becsukják az ajtókat, teljes csendet, zajmentességet biztosítanak és a bennlévőknek egy pár perces hangszeres/ének bemutatót tartanak.

A pisai katedrálist, a Szűz Máriának szentelt, Santa Maria Assunta dómot, 1064-ben  kezdték építeni, Buscheto irányítása alatt, őt tekintik a pisai román stílus atyjának. A templom belsejét a palermói mecsetből származó, gránitból készült korinthoszi oszlopok tagolják 5 hajóra. A mozaikok  és a fekete-fehér csíkos oszlopok, árkádok iszlám hatást kölcsönöznek. 1595-ben, egy hatalmas tűzvészben a a templombelső nagy része megsemmisült.

A templom díjmentesen látogatható, de csak bizonyos időpontokban engednek be ingyenesen, akkor is csak egy bizonyos számú turistát. Viszont a Keresztelőkápolnába fizetni kell, az ide szolgáló 5 eurós jeggyel, a Katedrális is látogatható bármikor, ebben az esetben nem kell várakozni.

A homlokzat szürke márványból, illetve színes márvánnyal díszített fehér kőből készült

A főhajó végében található, Givanni Pisano gyönyörű szószéke, amit 1302-1310 között készített. Ő, Nicola Pisano fia volt, akinek a szószékét a Keresztelőkápolnában láttuk. Ezért is a hasonlóság. A szószék kosarán az Újszövetségből vett 9 jelenettett lehet látni, a talapzat itt viszont sokkal gazdagabban kidolgozott, allegorikus alakokkal.

San Raineri, Pisa védőszentjének, földi maradványait tartalmazó urna
Pisa leghíresebb látványossága nyilvánvalóan a Ferde Torony. Ezt nem szándékosan építették ferdére, hanem a véletlen, illetve az emberi hozzánemértés műve. Építése 200 évig zajlott. A munkálatok 1173-ban kezdődtek a jólét és a katonai sikerek korszakában. Miután a harmadik emeletet is elkészült 1178-ban a torony süllyedni kezdett a talaj gyengesége miatt és megdőlt. Ezután egy évszázados szünet állt be az építkezésben, mert a pisaiak állandó hadban álltak a szomszédos városokkal. 1272-ben a munkálatok újrakezdődtek és még négy emeletet építettek olyan szögben, hogy kiegyensúlyozza az elhajlást, de ezzel sem sikerült "kiegyenesíteni" a tornyot. Végül a torony 1372-re készült el és  akkor helyeztek el 7 darab harangot is, a zenei skála minden hangjának egy megfelelőt.
1838-ban egy utat ástak a torony körül, hogy az alap láthatóvá váljon, ettől még jobban elhajlott a torony. Ezek után Mussolini elrendelte, hogy a tornyot ki kell egyenesíteni, ezért betont öntöttek az alapozásba, így ellenkező hatást érték el, mert a torony tovább süllyedt a lágy talajba. 1990-ben egy nagyszabású restaurálás kezdődött a torony megmentésére. Több száz tonna ólmot helyeztek el a dőléssel ellenkező oldalra, a harmadik emeletről kábelekkel lehorgonyozták, majd kb 1000 tonna betont öntöttek csöveken keresztül az alapok alá, szintén az ellenkező oldalra, hogy ne tudjon az alapjából kifordulni. E munkálatok után a torony nem egyenesedett ki, de nem dől tovább és a nyilatkozatok alapján 300 évig stabil marad. Aki majd megéri, meglátja :)
1350-ben a függőlegeshez viszonyítva 1,4 m volt az eltérés, 1990-es mérések szerint 5,5 m, mára a dőlés mértéke 3,9 m-re csökkent.
Bár az agyagos, puha talaj miatt a Csodák Tere minden épülete kissé ferde, ez főleg a Toronynál szembetűnő.
Jelenleg látogatható a torony, fél óránként indulnak a csoportok és gyakorlatilag a túra felmenésből, meg lejövésből áll, csak pár percet hagynak bámészkodni és már le is terelik a jónépet. Ára 18 €. Mi ezt kihagytuk, csak lentről csodáltuk meg.

Mi is próbáltuk megtámasztani a tornyot :)

A Csodák Tere után, amire bőven elég 3-4 óra és mivel nem szándékoztunk Pisában máshol barangolni és már a hőguta kezdett kerülgetni a nagy melegbe, inkább elmentünk egy Pisához közeli tengerpartra, történetesen Marina di Vecchiano nevezetű strandra. Ez Pisától néhány km-re található, egy homokdűnéken keresztül megközelíthető több km hosszú, széles, finom homokos strand, ahonnan még a hegyek is közelinek tűnnek. Vannak fizetős részek is, de legnagyobb részben szabad strand. Fürdéssel és napozással töltöttük a délutánt. Addig szándékoztunk maradni amíg indulni kellett a reptérre apa után és mivel ismételten kaptuk az üzenetet tőle, hogy a repülőgép késéssel szál fel Bukarestből, így még a naplemente is ott ért a parton.